Până la începutul secolului al XX-lea, o secțiune proporțională mică, încă semnificativă din punct de vedere social, a elitei tradiționale a Chinei (adică proprietari și birocrați) s-a trezit din ce în ce mai sceptică cu privire la eficiența și chiar validitatea morală a confucianismului. Acești iconoclasti sceptici au format un segment recent al societății chineze, o nouă inteligență a cărei sosire - sau ca istoric al Chinei Maurice Meisner ar eticheta-o, defecțiunea lor - a anunțat începutul distrugerii nobilimii ca o clasă socială în China.
Căderea ultimei dinastii imperiale chineze în 1911 a marcat eșecul final al ordinii morale confucianiste și a făcut mult pentru a face confucianismul sinonim cu conservatorismul politic și social în mintea intelectualilor chinezi. Această asociație de conservatorism și confucianism a fost cea care a împrumutat natura iconoclastă a gândirii intelectuale chineze în primele decenii ale secolului XX.
Imagine 046B | Prim-ministrul britanic Winston Churchill, președintele american Franklin D. Roosevelt și Stalin, cei trei mari lideri aliați în timpul celui de-al doilea război mondial la Conferința de la Yalta din februarie 1945 | Fotograf guvernamental SUA / Domeniu public
Autor : Willem Brownstok
Referințe:
Istoria comunismului și marxism-leninismului: De la începuturile sale până la declin
Variante ale comunismului în lume: Stalinism, maoism și eurocomunism
Comentarii
Trimiteți un comentariu